EVO Magazine December: Test av nya sportbilar 2024
I december-numret av EVO Magazine presenteras en rad spännande nyheter från sportbilsvärlden, med särskilt fokus på BMW:s nya hybrid-M5, Aston Martin Vanquish och flera andra efterlängtade modeller.
Innehållsförteckning
- BMW M5: Ny hybrid sportbil lanseras
- Aston Martin Vanquish: Prestandatest
- Renault 5: Elbilen som överraskar
- Volkswagen Golf R: Evolution av en legend
- Sportbilar 2024: Marknadens hetaste modeller
BMW M5: Ny hybrid sportbil lanseras
BMW:s nya M5 representerar en betydande utveckling inom sportbilssegmentet med sin kraftfulla hybridteknik. Enligt Car Magazine kombinerar bilen en 4,4-liters V8-motor med dubbla turbo som levererar 577 hästkrafter med en elektrisk motor på ytterligare 194 hästkrafter.
Revolutionerande hybridteknik
Den totala systemeffekten landar på imponerande 717 hästkrafter och ett vridmoment på 738 Nm. För första gången erbjuds M5 även som Touring-version, vilket ger enthusiaster möjlighet att kombinera prestanda med praktikalitet.
Prestandaspecifikationer
- 0-100 km/h: 3,5 sekunder
- 50-120 km/h: 2,9 sekunder (femte växeln)
- Toppfart: 250 km/h (290 km/h med M Driver's Package)
- Elektrisk räckvidd: 67 km (WLTP)
Viktökning med förbättrad kördynamik
Trots en markant viktökning till 2 435 kg, rapporterar tester att nya M5 känns betydligt lättare och snabbare i verklig körning. Dynotester har till och med visat att den faktiska effekten kan vara högre än de officiella siffrorna, med uppskattningar kring 820 hästkrafter.
Den elektriska motorn bidrar inte bara till ökad effekt utan eliminerar även turbolag, vilket resulterar i omedelbar gasrespons och förbättrad acceleration vid omkörningar. BMW:s ingenjörer har lyckats integrera hybridtekniken utan att kompromissa med M5:ans karaktäristiska köregenskaper.
Aston Martin Vanquish: Prestandatest
Aston Martin's nya Vanquish har gjort ett kraftfullt intryck i EVO Magazines decembertest. Med en imponerande motoreffekt på 824 hästkrafter och ett vridmoment på 738 Nm från den omarbetade 5,2-liters V12-motorn, representerar denna bil en ny era för det brittiska lyxbilsmärket.
Tekniska innovationer och prestanda
Den nya Vanquish har genomgått omfattande tekniska uppgraderingar, där motorblocket har förstärkts och utrustats med nya cylinderhuvuden och bränsleinsprutare. Enligt Aston Martin accelererar bilen från 0-100 km/h på endast 3,2 sekunder och når en toppfart på 344 km/h.
- Motoreffekt: 824 hästkrafter
- Vridmoment: 738 Nm
- Acceleration 0-100 km/h: 3,2 sekunder
- Toppfart: 344 km/h
Designelement och aerodynamik
Vanquish utmärker sig med ett antal unika designelement som bidrar till både prestanda och estetik. Den skulpterade motorhuven med F1-inspirerade kylöppningar optimerar luftflödet, medan den karakteristiska Kamm-aktern minskar luftmotståndet. Bilen har också försetts med avancerade bakljus i bladdesign som understryker dess exklusiva karaktär.
Körupplevelse och hantering
I EVO Magazines test framhävs bilens förmåga att kombinera höghastighetsprestanda med långdistanskomfort. Det avancerade chassit och den elektroniska styrningen ger enligt testerna en exceptionell stabilitet, särskilt märkbar vid inbromsning i höga hastigheter. Den nya Vanquish kommer att tillverkas i en begränsad upplaga om mindre än 1000 exemplar per år, vilket ytterligare understryker dess exklusivitet.
Renault 5: Elbilen som överraskar
I EVO Magazines decembertest visar Renault 5 E-Tech att framtidens sportbilsupplevelse inte nödvändigtvis kräver en V8- eller V12-motor. Med en elmotor på 148 hästkrafter och ett vridmoment på 181lb ft levererar den en överraskande dynamisk körupplevelse.
Prestanda och räckvidd
Renault har utvecklat en specifik elmotor för 5 E-Tech som undviker användningen av sällsynta jordartsmetaller, vilket bidrar till bilens miljöprofil. Med ett 52 kWh batteripaket uppnår bilen en WLTP-räckvidd på 400 kilometer. Enligt Renault accelererar bilen från 0 till 100 km/h på 8,0 sekunder.
- Effekt: 148 hästkrafter
- Vridmoment: 181lb ft
- Räckvidd: 400 km (WLTP)
- Topphastighet: 150 km/h
Innovativ laddningsteknologi
En av de mest imponerande aspekterna är bilens bidirektionella laddningssystem. Med både V2L (vehicle-to-load) och V2G (vehicle-to-grid) funktionalitet kan Renault 5 E-Tech inte bara ta emot ström utan även mata tillbaka koldioxidfri el till nätet. Standardutrustningen inkluderar en 11 kW AC-laddare med möjlighet till snabbladdning på upp till 100 kW.
Design och praktiska aspekter
Renault har lyckats kombinera retro-inspirerad design med moderna tekniska lösningar. Trots sitt kompakta format erbjuder bilen gott om utrymme för både passagerare och bagage. Med ett ingångspris på £22,995 positionerar sig Renault 5 E-Tech som ett attraktivt alternativ i den elektriska citybildsklassen.
EVO Magazines test bekräftar att bilen levererar en engagerande körupplevelse med responsiv styrning och välbalanserad chassisättning, vilket gör den till mer än bara ett miljömedvetet transportmedel.
Volkswagen Golf R: Evolution av en legend
Volkswagen presenterar nu den uppdaterade Golf R Mk8.5, som kommer med betydande prestandaförbättringar jämfört med föregångaren. Enligt Motoring Research har effekten ökats till 333 hästkrafter, vilket är en ökning med 13 hästkrafter från tidigare modell.
Prestandauppgraderingar i Mk8.5
Den nya Golf R har fått flera tekniska uppdateringar som förbättrar körupplevelsen markant. Bilen är utrustad med anti-lag turboteknik som behåller laddtrycket vid lågt gaspådrag, och en snabbväxlande sjustegad DSG-automatlåda hämtad från Golf R 20 Years specialutgåva.
- 0-100 km/h: 4,6 sekunder
- Toppfart: 250 km/h (270 km/h med R-Performance-paket)
- Motoreffekt: 333 hästkrafter
- Transmission: 7-växlad DSG automatlåda
GTI Clubsport vs Golf R
Medan GTI Clubsport levererar 300 hästkrafter genom framhjulsdriften, erbjuder Golf R ytterligare kraft och fyrhjulsdrift. Car Magazine rapporterar att båda modellerna har fått omfattande chassijusteringar för förbättrad kördynamik.
Den nya Golf R utmärker sig med en omarbetad front med IQ.LIGHT LED-matrisstrålkastare och en upplyst VW-logotyp. R Black Edition-versionen får dessutom 19-tums svarta lättmetallfälgar, svarta exteriörmärken och mörktonade avgasrör som förstärker bilens sportiga karaktär.
Trots att kritiker noterar att de dynamiska förbättringarna är märkbara jämfört med Mk8-modellen, finns det fortfarande utrymme för utveckling när det gäller förarengagemang och känsla. Dock har uppdateringarna resulterat i en mer raffinerad och kapabel Golf R som fortsätter att utveckla det framgångsrika konceptet.
Sportbilar 2024: Marknadens hetaste modeller
I december-numret av EVO Magazine presenteras en omfattande analys av marknadens mest spännande sportbilar för 2024. Bland höjdpunkterna syns flera innovativa modeller som kombinerar traditionell sportvagnskänsla med modern teknologi.
Ferrari F80: En ny era för superbilarna
En av de mest uppmärksammade nyheterna är Ferraris efterträdare till LaFerrari - F80. Med en imponerande effekt på 1183 hästkrafter och en hybrid V6-motor representerar den en ny riktning för det italienska märket. Enligt Car Magazine markerar denna lansering ett viktigt steg i utvecklingen av högprestandabilar med elektrifierade drivlinor.
Marknadstrender 2024
Årets sportvagnsmarknad präglas av tre tydliga trender:
- Ökad elektrifiering av prestandamodeller
- Fortsatt utveckling av hybridteknik i premiumsegmentet
- Fokus på körglädje trots tyngre bilar med batterier
Framtidsutsikter
Utvecklingen inom sportbilssegmentet visar att tillverkarna fortsätter att innovera trots strängare miljökrav. EVO Magazine rapporterar att flera tillverkare planerar nya elektrifierade sportmodeller under kommande år, samtidigt som de behåller fokus på körupplevelse och prestanda.
Den nya generationen sportbilar visar att övergången till elektrifierade drivlinor inte behöver kompromissa med körglädjen. Istället har tekniken i många fall förbättrat både prestanda och kontroll, vilket exemplifieras av såväl BMW M5 som Aston Martin Vanquish.